Dlaczego pobiera się opłatę za recyklingowe torby foliowe?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Z dniem 1 stycznia 2018 roku w Polsce zaczęła obowiązywać opłata za recyklingowe torby foliowe. Opłata obejmuje lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów oraz bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, jeżeli nie są one niezbędne. Ustawodawca wyjątkiem określił sytuację, w której torby o grubości poniżej 15 mikrometrów są bezpłatne – występuje to w przypadku, kiedy torba taka jest potrzebna do zapakowania żywności nie posiadającej własnego opakowania.

Skąd takie wymogi?

Pobór opłat za recyklingowe torby foliowe został nałożony przez przepisy Unii Europejskiej. Powód? Potrzeba ograniczenia zużycia foliowych opakowań. Unia chce, aby konsumenci częściej korzystali z opakowań wielokrotnego użytku, na przykład toreb szmacianych, lub toreb papierowych, które w składzie nie mają tworzyw sztucznych. Dlatego teraz wszystkie torby opisane w przepisach, również reklamówki firmowe, które sklep dołącza kupującemu jako opakowanie na zakupiony towar, powinny być objęte opłatą. Najniższa kwota za jednorazową reklamówkę to 20 groszy, foliowe reklamówki z nadrukami mogą być droższe, ale cena nie może przekraczać złotówki. Nieprzestrzeganie przepisów przez sklepy może wiązać się z surowymi konsekwencjami – za niepobieranie opłat przewidziane są kary pieniężne od 500 do 20000 złotych. Pobierane opłaty prawdopodobnie zasilą Skarb Państwa, a dokładny podmiot, do którego będą miały być przekazane, nie został jeszcze określony.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Urządzenia energetyczne w stolicy
Urządzenia energetyczne w stolicy
Warszawa to ogromne miasto. Nic więc dziwnego, że znaleźć możemy tu niemal wszystko. Ograniczają nas tylko wymagania a także, co […]
Co to jest SEO? Jak możesz poprawić swoje działania jego audytem?
Co to jest SEO? Jak możesz poprawić swoje działania jego audytem?
Pytacie co to jest SEO – to skrót od Search Engine Optimization i jest to strategia marketingowa, która pomaga Twojej […]
Jakie są najczęstsze usterki świec żarowych?
Jakie są najczęstsze usterki świec żarowych?
Najczęstszą usterką świecy żarowej jest pęknięty element ceramiczny, który znajduje się w świecy żarowej na rynku wtórnym. Powodem tego jest […]