W czasie pracy silnika, czy to w samochodzie osobowym, ciężarówce, sprzęcie rolniczym czy na przykład wózku widłowym, bardzo ważne jest by w istotnych układach była utrzymana odpowiednia temperatura płynów. Zazwyczaj mamy do czynienia z układem olejowym, gdzie temperatura środka smarnego nie może przekroczyć pewnej granicy, oraz układem chłodzenia, gdzie analogicznie musimy zapewnić odpowiednią temperaturę cieczy. Sprawdźmy, w jaki sposób ten proces się odbywa.
Najważniejszą rolę pełni czujnik temperatury cieczy chłodzącej, ponieważ to ten układ ma zapewnić odbiór nadmiaru ciepła z silnika. Czujnik ten podaje informacje do komputera sterującego silnikiem, dzięki czemu gdy motor jest zimny podawana jest na przykład większa dawka paliwa, a mniejsza gdy osiągnięta zostanie odpowiednia temperatura.
Jeżeli ta staje się zbyt wysoka, włączane są wentylatory, które schładzają ciecz w chłodnicy. Drugim istotnym miejscem, gdzie temperatura płynu gra kluczową rolę, jest układ smarowania silnika. Znajduje się z nim olej pod ciśnieniem, który również nie może być zbyt gorący, ale też nie może być niedogrzany.
Obydwa powyższe układy współdziałają ze sobą. W silniku odbywa się przekazywanie ciepła z układu olejowego do układu chłodzenia, który zawiera specjalną ciecz. Pamiętajmy, by zawsze płyn był na bazie specjalnych koncentratów chłodniczych, nie może być to zwykła woda. Są one do nabycia na http://sklep.4lift.pl/4038-plyny-chlodnicze-koncentraty.
Koncentrat należy rozrobić z wodą destylowaną z odpowiedniej proporcji, co jest kluczowe dla zachowania jego właściwości antykorozyjnych oraz temperatury krzepnięcia, która powinna być o wiele niższa od zera stopni.