Ciągnik jest maszyną, która umożliwia wykonywanie wielu czynności na polu, takich jak uprawa, nawożenie, nawadnianie i zbieranie plonów.
Składa się z kilku podstawowych elementów: silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego i podwozia (zwanego też ramą), a także właściwego dla niego ogumienia.
Silnik dostarcza mocy do poruszania ciągnika do przodu lub do tyłu poprzez jego układ przeniesienia napędu (o którym powiem później). Typ silnika różni się w zależności od tego, czy jest on zasilany benzyną czy olejem napędowym; oba typy mają swoje wady i zalety (silniki benzynowe są zazwyczaj tańsze, ale wytwarzają więcej zanieczyszczeń niż silniki Diesla). Wielkość silnika określa, ile mocy uzyskuje się z każdego uderzenia pedału podczas jazdy do przodu; większe silniki oznaczają większą moc, ale również wymagają więcej paliwa i kosztów utrzymania w czasie.
To to układ, który przenosi moc z silnika na koła. Istnieją dwa rodzaje układów przeniesienia napędu: ręczne i automatyczne. Skrzynie manualne wymagają ręcznej zmiany biegów za pomocą dźwigni na kierownicy, natomiast skrzynie automatyczne robią to za Ciebie automatycznie w oparciu o prędkość i warunki terenowe.
Układ kierowniczy składa się z kierownicy i jej uchwytów. Kierownica służy do skręcania przednich opon w lewo lub w prawo. Niektóre ciągniki mają regulowaną kierownicę, dzięki czemu można ją skrócić lub wydłużyć w zależności od wzrostu. Na środku kierownicy znajduje się przycisk klaksonu, który uruchamia brzęczyk wewnątrz kabiny. Służy on do ostrzegania innych osób znajdujących się w pobliżu, gdy zamierzasz skręcić lub cofnąć. Możesz go również używać jako ostrzeżenia awaryjnego podczas wypadków lub awarii. Na kierownicy znajduje się również dźwignia hamulca postojowego, która zablokuje koła, gdy będziesz chciał bezpiecznie zaparkować ciągnik. Niektóre ciągniki mają w tym celu również hamulec ręczny umieszczony pod siedzeniem.
Główną funkcją podwozia jest podtrzymywanie wszystkich innych elementów ciągnika, w tym silnika i skrzyni biegów, tak aby nie uległy one łatwo uszkodzeniu podczas jazdy po nierównym terenie lub wzniesieniach z przymocowanym do nich ciężkim ładunkiem.
Odpowiednie ogumienie umożliwia tej dużej maszynie poruszanie się po drogach gruntowych, błotnistych polach i stromych wzgórzach. Opony traktorowe zapewniają trakcję, dzięki czemu ciągnik może poruszać się do przodu bez obracania się lub przewracania.