Posiadanie zawieszenia pneumatycznego w samochodzie daje nam zarówno duży komfort jazdy, jak i pewność prowadzenia. Możemy cieszyć się przepływaniem nad nierównościami i jednocześnie pozwalać sobie na szybkie pokonywanie zakrętów i łuków. Zanim jednak zdecydujemy się na auto z takim rozwiązaniem, powinniśmy dowiedzieć się jak działa i na czym polega jego fenomen. W ten sposób nie zaskoczą nas żadne zachowania tej instalacji, a także będziemy potrafili zawczasu dostrzec zbliżające się usterki.
Na początku dowiedzmy się z czego składa się instalacja zawieszenia pneumatycznego. Sercem układu jest kompresor, który napędzany jest bezpośrednio przez silnik spalinowy albo dodatkowym silnikiem elektrycznym. Następnie sprężone powietrze trafia do rozdzielacza, którym steruje centralka elektroniczna. Rozdzielacz rozprowadza ciśnienie do tak zwanych miechów, czyli elementów aktywnych, zastępujących sprężyny i amortyzatory. Jest w nich utrzymywane stałe ciśnienie, a w razie potrzeby może być ono zwiększone lub zmniejszone.
Układ jest jak widać dość prosty i nie pojawia się w nim wiele usterek. Najczęściej dochodzi do przedziurawienia miechów, które zaczynają stopniowo gubić sprężone powietrze w trakcie pracy. Oczywiście początkowo tego nie odczujemy, bo sprężarka ma spory zapas mocy. Jednak komputer może wyświetlać błąd, a auto już po krótkim postoju zacznie opadać na jedną ze stron, gdzie miechy są nieszczelne. Na szczęście nie ma problemu z wymianą podzespołów takiego zawieszenia, na stronie https://thomasmarkt.com/342-phaeton-2002-2013 można znaleźć różnego rodzaju części zamienne.